Tuesday, October 19, 2010

STUDY OH STUDY!



How to start huh? Tiba-tiba tak tau nak start…Erm, rata-rata sekarang ini semua tengah study untuk final. Uitm sendiri pun tengah “study week”. Time nilah nak study, consultation with lecturer, study group and so on. Entry kali ini, bukanlah nak bercerita tentang betapa “buzy” saya atau anda struggle kan diri anda pada masa ini. (ok, fine.Ayat macam buku teks)

Tiba-tiba aje nak bercerita tentang “education”. Tak kisahlah education dekat negara mana pun. Nak tanya siapa pernah tengok cerita 3 idiot?? Ala,cerita Hindustan tuh..Hero dia Aamir Khan. I think this is a best movie about education. This movie change my mind and also make me realize about what I’ve learn. Filem ini banyak mengkritik tentang “education system”. I bukanlah nak kritik,just nak share aje..:)

Dalam filem ini semestinya ada 3 watak utama. Yelah,namanya pun 3 Idiot. Ada Ranchos ( Aamir Khan), Farhan dan Raju. Dorang ini belajar engineering dekat institute engineering yang famous, of course lah dekat India. However, masing-masing ada konflik tersendiri. Raju dan Farhan amik engineering bukan sebab minat. That’s why, dorang belajar macam mana pun tak dapat-dapat. Dorang amik engineering because of parents. This films shows that, parents dah tentukan anak-anak nak jadi apa bila besar nanti. Contoh: lelaki=engineer, perempuan = doctor.

Lagi satu yang paling I suka bila filem ni ,buat kita keluar berfikir dari biasa. Kita selalunya fikir, dapat gred or markah yang tinggi, confirm masa depan kau cerah benderang. But,it takes more than that. Ramai yang “good on papers only”.Believe me or not. That’s a fact. Belajar hanyalah untuk peperiksaan.Belajar hanya untuk score exam. Pastu dah tak ingat apa-apa dah. Sikit je orang yang boleh ingat apa yang dia dah belajar dari sekolah dan semester 1. Inilah dipanggil manusia “mesin” dalam 3 Idiot. Kita hanyalah manusia mesin yang hanya ikut apa yang telah di”setting” kan. Watak Chatur @ Silencer boleh hafal sebijik-bijik apa yang ada dalam buku.Selalu bersaing dengan Ranchos.Tapi Ranchos wat relaks je.Tak rasa tergugat langsung. Sebabnya dia belajar dan dia faham bukannya hafal. Ranchos terangkan maksud “mesin” in simple ways tapi lecturer tak accept.

Teringat cerita lecturer Nadyra (ini out of topic jap), dia cakap dalam banyak-banyak kawan dia,tak ramai yang dapat kerja tetap. Nak tau sebab apa? Sebab time exam, tiru kawan,tiru buku dan macam-macam lagi. Score memang score tapi bila kerja lah dapat “reward”nya balik. My lecturer also said the samething. Ada kawan dia “Dean List” memanjang. Tapi one day, lecturer I duduk sebelah dia time exam and nampak dia meniru. Hebat betol! Tapi dengar cerita, sekarang ini dia tak pernah kerja tetap,rumahtangga hancur dan hidup tak serupa hidup.See?

Ada lagi cerita, ada satu interview di sebuah bank. Interview dia simple je. Just suruh baca Surah Al-Ikhlas. Tapi ramai calon 3 pointer tak dapat. Yang dapat seorang ini yang CGPA 2 pointer nak dekat 3pointer inilah.Senang cerita bukan student dekan lahh. Dia yang dapat jawatan manager bank tuh. Bila cerita kat my friends pasal this story, ada seorang ini tanya “Erm,awak Surah Al Ikhlas macam ni kan? “(Sambil baca first verse ayat tu). I tak heran kalau pasni ada yang bukak Al-Quran tengok Surah Al-Ikhlas tu macam mana. Bila tanya soalan luar syllabus, camni la jadinya..

Lepas tengok filem ni, I terpikir. Apa sebenarya yang I cari dalam belajar ini? Semata-mata nak kejar segulung ijazah untuk dapat kerja? Sebab minat? Sebab nak ilmu itu sendiri? Kalau nak kerja,mesti kena ada diploma,degree and whatsoever. Ranchos sendiri belajar bukan sebab nak dapat Degree in Engineering. Dia belajar engineering untuk orang lain yang bernama Ranchos. Dia belajar sebab memang dia suka dan minat belajar. Habis tu kita ini macam mana?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...