Tuesday, August 16, 2011

Kisah Ikan Keli

Semalam kitaorang pergi bazaar ramadhan dekat rumah aku jerr.Nak kata bazaar tak jugak tapi bolehlh kot dipanggil bazaar. Aku belilah kerabu perut dalam RM2. Then,makcik sebelah aku tanya kakak yang jual tu harga ikan keli masak sambal tu berapa? tau tak berapa? RM 4 hennggett. Padahal tak besar mana pun

Murah ke mahal? aku tak taulah korang rasa murah sebab kitaorang memang penggemar ikan keli yang setia sehinngga berjaya mempengaruhi rakan-rakan yang lain ikut serta menjadikan ikan keli menu wajib untuk makan tengahari :) So, memang dah boleh tau range harga yang akan dijual.Paling murah pernah makan RM 1.50.Tapi kalau kat KL memang tak dapatlah derr harga ni. Paling mahal pun maybe dalam RM 3-RM3.50. Tapi yang ni memang besar gilerr ikan tu. Memang berbaloi lah kan beli.

Yang aku tengok ni memang macam sedapp tapi agak kecik nak kata sederhana pun tak jugak.Kalau ikan keli percik RM5...Paling mahal aku pernah makan pun ikan keli bakar dekat belakang masjid Negara tu.Kat situ ada medan selera dan orang semua kata sedapp.Aku tak tau berapa harga dia sebab ayah aku yang bayar in total..

Kalau beli kat pasar borong (belum masak lagi) sekilo adalah dalam RM4. Kalau dorang jual rm4 seekor ikan keli,memang sanggattt lahh untunnngggg. Bagi aku lah, ada sesetengah peniaga time bulan pose ni jela dorang berniaga,so time nilah dorang nak kaut untung banyak2. Tu kadang-kadang, tengok je kat bazaar ramadhan banyak gerai jual makanan tapi bukan semua sedap pun.Sebab apa? sebab dorang tak biasa buat dan tak biasa berniaga.

Ya,aku tau berniaga memang bagus.Islam pun galakkan. Tapi agak-agaklah sampai nak untung melampau-lampau sangat. Tu tak bagus.


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...