Wednesday, August 3, 2011

Not so independent..

Aku rasa aku jarang citer kisah hidup aku dekat dalam blog ni. Aku macam tak suka sangat nak share personal dengan orang. Memang ada orang suka share tapi tu cara dia. Aku share mana yang patut jela.

Dalam meniti kehidupan seharian aku yang makin dewasa (waaah,ayat mintak sepak! haha), aku discover banyak benda aku lakukan sendiri. Berdiri diatas kaki sendiri = berdikari. Nak buat apa-apa buat sendiri. Yang aku tau ayah aku tinggal nak sain je. Dulu parents isikan borang, bila nak beli kasut ayah duduk sebelah aku, tengok kaki muat ke tak tapi kan dah besar. GET REAL lah! takkan nak buat semua tu lagi. Buatlah sendiri.Tu aku bagi contoh yang macam ridiculous je kalau still nak suruh parents buatkan untuk kau.

Lepas habis SPM, semua aku buat sendiri dengan pertolongan adik beradik.Lagi-lagi bila belajar jauh dengan kawan-kawan jela kita bersama. Nak uruskan urusan yang penting pergi sendiri,bayar sendiri and etc..Aku banyak belajar dari mak aku jugak. Betullah orang kata parents memang role model.

Mak aku tak pernah harapkan ayah aku.Kalau kawan-kawan aku bil semua ayah dorang uruskan. Aku tak, ayah bagi duit pergilah bayar sendiri. Yang penting pergi settlekan. Macam mana caranya pandai-pandailah. Mula-mula aku terfikir asal lak nak suruh-suruh,pergi jela lagi-lagi satu jalan.Tapi bila pikir balik memang patut pun.Kalau tak sampai bila tak reti nak buat sendiri.

Aku ada baca kat majalah,paper yang banyak wanita yang bercerai totally lost dengan hidup dorang.Mana taknya before this semua husband yang uruskan.Bila dah takde pape kelam kabut hidup.Oklah, bukan kata bercerai je.Let say if husband tu meninggal? sama je kan situasinya.

Uruskan hal sekolah, urusan perbankan, uruskan tax, cakaplah apa-apa pun semua mak aku buat sendiri.Maybe sebab mak aku cikgu, so ada banyak masa nak uruskan hal-hal penting ni. Aku rasa ayah aku saja je suruh aku pergi bayar bil supaya aku sedar pasal tanggungjawab semua.Bila aku tengok aku terfikir,bila zaman aku jadi parents nanti, aku ada ke duit sebanyak tu untuk tanggung family?

Senang je kan nak mintak DSLR satu, laptop satu macam mintak teh tarik.Padahal parents susah-susah cari duit,kita senang je nak mintak. Aku kalau boleh nak guna duit sendiri.Shopping duit sendiri, cari duit sendiri untuk beli barang impian aku...

Aku belajar pun buat loan.Tak payah tanya loan apa kan.Ada orang kata tak nak pinjam loan sebab hutang, tak independent harap duit orang and whatsoever. Masing-masing ada pendapat sendiri. Bagi aku, aku memang tak nak guna duit parents aku.Bila dapat duit tu aku manage betul-betul finance aku dan alhamdulilah cukup sampai akhir sem.

Aku tak perlu segan/serba salah nak mintak duit kat parents, tak perlu rasa bersalah kalau result tak seberapa so takdalah kedengaran seperti "ayah dengan mak penat2 tanggung kau belaja tapi kau main-main" hehe..maybe ada sesetengah parents camtu.Parents aku tak lah just bila kau dah masuk U pandai-pandailah fikir masa depan sendiri.

Kalau nak kata pasal hutang,banyak je dalam hidup ni kita hutang.Credit card? bukan hutang? beli kereta hutang jugak. Banyaklah lagi. Kalau tak tau/tak pasti tentang sesuatu banyakkan lah cari info.Gunakanlah function google sebaiknya.

Aku tak rasa semua pendapat aku betul. Bagi aku, setiap parents ada cara masing-masing untuk didik anak. Kalau tak takdelah quote " macam mana acuan begitulah kuihnya" ---aku dah macam ingat-ingat lupa full quotation ni..huhu...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...