Sunday, May 13, 2012

My Daily Routine


Kali ni nak share apa yang aku buat untuk penjagaan muka. Actually, xdelah susah sangat pun just kena rajin sikit. Untuk cantik kita kena berkorban sikit dari segi duit dan masa. Kita kena laburkan sedikit "investment" untuk membeli produk-produk yang sesuai dengan kulit kita.

Serious tak rugi pun kalau kita beli benda-benda ni. Yang untung kita jugak. Tak semestinya kena beli produk yang mahal-mahal. Ramai orang silap, even kita pakai yang mahal tapi tak sesuai pun tak guna jugak. Kalau tak nak beli, kita boleh buat sendiri secara tradisional. Haa, ni lagi jimat.

Jom kita start dengan apa yang aku selalu buat (actually benda2 ni sangatlah basic) :

1. Toner


Dulu tak pakai toner pun. Sebabnya selalu rasa toner tu tak penting. Rasa toner ini macam air kosong then letak kat muka pastu takde effect pun. Pendapat ini adalah SALAH sama sekali. Toner sebenarnya membantu membersihkan kekotoran yang xdapat dibersihkan oleh pencuci muka (cuci muka dulu baru pakai toner :P). Kiranya lebihan yang kotor2 tu macam sisa-sisa mekaup, minyak di muka , toner yang tolong settlekan. Toner jugak dapat tutup pori-pori kat kulit muka kita. Boleh pakai kapas muka untuk apply toner. Tapi selalunya aku pakai tangan je then tepuk2 kat muka.

2. Moisturizer


Lepas pakai toner, biarkan kering sekejap baru pakai pelembap muka (moisturizer). Moisturizer dapat balancekan kulit muka kita. Contoh kalau muka kering, ia dapat tambahkan kelembapan kulit. Kulit berminyak pun camtu jugak. * penting memakai moisturizer sebelum "apply" apa-apa makeup macam foundation or bb cream. Sebab if kita tak pakai moisturizer dulu, kemungkinan besar kulit kita akan tumbuh jerawat atau masalah kulit lain akan timbul. Bila pakai moisturizer kulit kita dapat "bernafas" walaupun kita pakai makeup.

3. BB cream/ foundation.

Ini aku pakai depends on situation. If xnak tebal2, aku just pakai bb cream. Setakat ni ada dua bb cream, maybelline and etude house. BB cream sangat tipis untuk dipakai tapi ia boleh cover keseluruhan muka. Coverage dia sangat bessttt. Ringan, x heavy, x berminyak dan rasa macam xpakai apa-apa kat muka. You should try it first, then you will feel the difference... Kadang-kadang aku campur bb cream dengan foundation/naturactor. Ok je bila campur-campur.

4. Compact powder
Untuk bedak padat ni, korang just dap2 je kat muka. Jangan kasar2. Buat dengan penuh kelembutan. Kulit muka ni, kita tak boleh kasar-kasar.

5. Eyeliner, blusher, lipstick, etc

Eyeliner memang wajib ku pakai. Kalau rajin bolehlah pakai blusher. Tak perlu terlalu merah sangat. Pakai tipis pun ok.Just nak bagi nampak pipi tu macam "rosy cheeks" je.

Itu jelah kot. Sangat basic. Tapi basic lah yang penting. Lagi-lagi part cuci muka, toner dan mosturizer... apa-apa yang kita pakai perlulah bersesuaian dengan kulit muka kita. Tak semestinya orang lain pakai ok , dekat kita pun ok jugak. Semuanya depend dengan jenis kulit kita, contohnya kulit kering atau berminyak.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...