Tuesday, February 1, 2011

Talk Show!



I memang suka tengok "Oprah Winfrey Show". For me,this is the best show! Even kat Malaysia sendiri banyak je show2 yang menarik dan adakalanya ada show yang mengambil inspirasi dari Oprah's show. From this show, I gain a lot of knowledge such as health, relationship, fashion&food,books,food and entertainment..

Guest2 yang dijemput untuk show ni banyak memberi idea,inspirasi dan semangat pada audience. Sebagai contoh, ada seorang consultant nih banyak bagi "tips how to manage your money well".Sebabnya ramai orang kat US actually tak kaya tapi suka membazir dengan guna kad kredit untuk shopping. Duit tak banyak mana pun tapi nak pakai "designer brand". So, consultant ni bagi lah tips camna nak settlekan hutang-hutang dorang. Ramai orang yang ikut dan hasilnya dorang berjaya manage finance dorang dengan jayanya.



Ada lagi yang I nak share. Selain ada show dan studio dia sendiri,Oprah sendiri ada majalah sendiri that is O magazine. Dalam satu column fashion dalam majalah ni,penulis dalam column ni sangat bijak dalam suggestkan latest fashion yang trendy tapi dalam harga yang sangat rendah. Dia panggil model kembar untuk gayakan pakaian yang hampir sama. Seorang pakai desingner brand dan seorang lagi pakai brand2 yang biasa je. Baju dorang memang hampir sama. Oprah sendiri terkejut yang designer brand tu dari atas ke bawah berharga $9700 dan lagi satu baju tu tak sampai $100 pun dari head to toe.Even Oprah ni kaya raya tapi dia sendiri pun rasa tak reasonable harga semahal tu.



Owh,ada lagi. Ada seorang surirumah(if I tak silaplah),dia sangat kreatif dalam hal2 masakan.Actually,semua masakan dia simple2 je.Yang paling kreatif, dia pandai attract anak-anak dia makan sayur.Dia takdelah bagi direct sayur tuh nak suruh anak-ank dia makan.Dia "sorok" sayur tu dalam makanan.Contohnya, dia buat nugget sendiri dan letak "puree" sayur dalam tu.The best part,the children can't taste any difference.Dia lega anak-anak dia makan sayur even they're not realize yang dorang makan sayur. Dia pun ada buku sendiri.Nama buku tu "Deceptively Delicious".Dekat MPH ada jual buku nih...


Actually,banyak je lagi I nak share tapi cukuplah tiga cerita jep..Mana yang baik dalam show ni,bolehlah kita ikut.Bukan apa,bagi I kebanyakan talk show kat Malaysia ni banyak tunjuk kekayaan orang je.Berapa banyak beg tangan berjenama orang tu ada,rumah besar mana dan banyak focus benda2 yang material je..Padahal kita tau ramai je orang susah kat Malaysia nih. Uztazah I pernah cakap,orang kaya nih harta dia banyak so tanggugjawab sosial dia pun banyak. Sebab lebihan kekayaan dia tu lagi elok diberikan pada orang yang memerlukan instead of membazir pada barang yang tak perlu...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...