Tuesday, May 31, 2011

Customer Services yang teruk...


I rasa semua orang pernah rasa kena layan dengan staff di mana-mana customer services dengan teruk atau tak berhemah. Mana yang tak pernah kena tu anda memang bertuah..I faham dorang penat kerja atau sebagainya. Tapi kadang-kadang dorang sesuka hati je lepaskan marah dorang dekat orang yang tak sepatutnya. Marah kat orang lain tapi lepas kat orang lain. Hello, kalau bukan customer yang datang beli barang atau guna services you all, siapa lagi yang nak beli??? Aku mulalah nak mulut lepas kan..

Customer datang dengan harapan diberikan services yang terbaik. Semua masalah korang tu, simpan elok-elok. Customer tak nak tau pun. Last week ada 2 cerita yang menyakitkan hati:

1. I pergi pejabat pos tanya pasal nak pos bungkusan. I siap bagi salam senyum dan tanya elok-elok. Tapi perempuan tu boleh buat muka dan tergedik-gedik cakap "tak taulah". Aku sakit hati. Macam tak boleh cakap elok-elok. Nasib baik ada staff lelaki kat situ yang tolong I. Dia boleh cakap baik-baik. Yang aku tak fahamnya, kata keje pejabat pos tapi takkan kau sendiri tak tau nak pos bungkusan macam mana. Baik berhenti je keje kat situ.

2. Ni dekat pejabat pos jugak tapi ni Pos Laju punya office. I beratur dan depan I ada orang cina tengah berurusan dekat kaunter tuh. Staff perempuan tu macam berapi je layan orang cina tu.Maybe orang cina tu tak faham bahasa Melayu. Bila sampai turn I dia macam dah berkerut-kerut dahi layan I. Tak kisahlah dia nak buat macam tu. Tapi ada orang tu cakap dengan dia "erm,sejuk kerja kat sini.Ada air- cond bagai". Pastu staff perempuan tu cakap "memanglah sejuk tapi dalam hati panas! Dahla kena kerja sampai pukul 8". Eh eh, kalau kalau tak kerja sampai pukul 8, cari je kerja lain. Ramai je lagi yang nak kerja.

Patutlah orang sanggup bayar mahal-mahal pos guna private company sebab services dorang memang terbaik. Dorang tau tanpa customer dorang pun tak boleh hidup. Customer ibarat nyawa dekat dorang, takde customer takde income. I bukan nak rendah-rendahkan atau salahkan sesiapa tapi just luahkan rasa tak puas hati ni. Maybe ada orang kata "eleh baru sikit kau kena tu". Memang lah sikit tapi pada I bermula dengan layanan yang teruklah orang langsung tak nak guna services kita. Dari situ orang akan sebarkan yang company tu memang teruk dan orang lain akan terpengaruh dan tak nak guna services company tu. That's the power of word of mouth..

For me, orang yang bagi BAD CUSTOMER SERVICES ni memang tak suka dengan kerja dorang tu. Kalau kita suka dengan kerja kita, kita akan kerja dengan ikhlas. Ni nampak sangat tak ikhlas dengan kerja tu. Dorang kena faham bukan hari-hari kita ni pergi pejabat pos. Macam pergi bank jugak.Selalu orang pergi mesin ATM je. Takdelah pulak orang bukak akaun hari-hari.

Last week jugak I teman Nadyra bukak akaun CIMB. I rasa I patut mention nama bank ni sebab customer services dia memang superb! I tak tau kat tempat lain tapi dekat tempat I memang ok. Dia layan sangat friendly dan macam dah lama kenal. Kitaorang boleh lagi sembang-sembang kat situ. By the way orang tu sangat hensem..hehe:P

1 comment:

  1. Salam kunjungan... first time singgah.. keep up blogging.. senang2 singgah la ke blog saya ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...